fredag 6 mars 2009

48



Jag har samlat alla mina hjältinnor i en hög på nattduksbordet. Virgina Woolf, Sylvia Plath, Elisabeth Wurtzel, Bodil Malmsten, Edith Södergran, Kerstin Thorvall är mina mödrar som ruvar på min ord och slåss för mina barn. Någon har markerat det viktigaste i en av böckerna med en blyertspenna -


Vi skulle bli vårat egna straff
när jag är en duktig flicka
som till slut är alldeles rädd
för livet vart jag än i världen
vänder så ser ni mig diffust
och till slut kommer jag våga
det var därför jag skulle få dig
det kallas för hybris när man
ler och det är därför Gudarna
blir arga på mig även om jag
vet att det är mycket farligt
att blommorna låg överallt
de täckte dig med en palett
och sedan ramlade jag omkull
för du knuffade mig men du var
flera mil bort
jag tänker på lakanet du ligger på
och kaffet du dricker
jag tänker på hur jag inte levde


när jag levde

Inga kommentarer :