tisdag 15 februari 2011

det spökar i jämtland

När jag var liten brukade jag läsa ur en bok vi hade hemma i bokhyllan som hette Det spökar i Jämtland. Den innehåller en rad olika spökhistorier som utspelar sig i Jämtland. Jag var livrädd för dom historierna.

Efter några år försvann den och jag har sökt med ljus och lykta över halva Sverige för att hitta den där boken. Hur som helst, i julas så hittade jag den på en loppis i Östersund för en femma. Vilken lycka! Även om det gått säkert 12 år sen jag läste den sist så rös jag lika mycket när jag låg nerkrupen i sängen hemma i Jämtland och läste om spöket Långe Arvid som tittade in genom fönstret på andra våningen. Älskar att den är skriven på gammal jämtländska och utspelar sig på den jämtländska landsbygden. LÄSKIG. Den är så rare att jag inte ens hittar någon bild eller utdrag ur den på internet. Den är i alla fall fantastisk. Så skulle ni hitta den någonstans så köp den!

Är det ingen som har några fler tips på läskiga spökböcker?

Inga kommentarer :