tisdag 19 april 2011

telia är sämst

Okej har mobilt bredband via telia. "För dig som vill surfa säkert och ofta, titta på film och lyssna på musik." Okej. Jag kan inte surfa ofta för det går så jävla segt, jag kan absolut inte se på film, då skulle jag behöva buffra i sjutton år.. och lyssna på musik går inte direkt. Det hackar och tappar kontakten med internet hela jävla tiden. Haha. Så jävla underbart när man fått spotify premium gratis i tre månader men kan inte ens använda skiten. BRA JOBBAT TELIA.

4 kommentarer :

Lonely Girl sa...

Samma problem hade jag- bytte till 3 så blev livet bra igen:)

emilie anna evelina sa...

åh vad bra. tänkte också beställa det och skicka tillbaka den här skiten.

Telia sa...

Hejsan,

Jag heter Markus Eriksson och jobbar med kundservice på Telia.

Problem med dålig hastighet beror oftast antingen på en bristfällig signalkvalitet från mobilnätet eller på ett dåligt fungerande modem och det finns några saker man själv kan testa med för att uppkopplingen ska fungera bättre.

För att börja med signalen kan du testa att flytta runt i lokalen tills täckningsstaplarna i programmet indikerar att signalen från nätet i alla fall når fram. Efter detta kan du sedan låsa uppkopplingen på antingen 3G eller EDGE/GPRS via inställningarna i uppkopplingsprogrammet. Detta tar bort den inbyggda funktionen som innebär att du förflyttas mellan näten allt eftersom signalstyrkan varierar, vilket in sin tur innebär att uppkopplingen blir mer stabil. Vilket av näten du väljer att låsa uppkopplingen mot är beroende på de nämnda täckningsstaplarna - 3 av 5 ifyllda brukar vara tillräckligt. Vidare så är det möjligt att det finns någon driftstörning som orsakar problemen. Dessa finns i sådana fall återgivna på nedanstående länk:

http://www.telia.se/privat/kundservice/driftinformation/mobilt/

När det sedan gäller modemets funktion finns det uppdateringar tillgängligt på Telia.se som bland annat syftar till att åtgärda dessa problem. Jag vet ju inte exakt vilket modem du använder, men du kan själv kontrollera eventuella uppdateringar på Telia.se/modem. En annan vanlig orsak till att modemet fungerar dåligt är om datorn körs i någon form av energisparläge. Detta får ofta konsekvensen att modemet inte får tillräckligt med ström via usb-kontakten. Du kan därför öppna Kontrollpanelen - Energialternativ och välja maximal prestanda.

Hoppas att något av dessa förslag gör att din uppkoppling börjar fungera bättre och om inte rekommenderar jag en kontakt med oss, antingen via nedanstående formulär eller så via någon av våra andra kanaler som syns på Telia.se/kontakt

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Med vänlig hälsning
Markus Eriksson
Telia Kundservice

emilie anna evelina sa...

tyvärr har jag provat alla dina förslag utan att det hjälpt. förutom att låsa till 3G-uppkopplingen. jag förstår inte ens hur man gör och jag hittar ingen hjälp på telias hemsida. du säger att det går att hitta i inställningarna i uppkopplingsprogrammet men det hittar jag inte någonstans.