söndag 4 mars 2012

att kunna le.

När jag står i köket och torkar bort helgens vinfläckar från bänken blir jag bländad av något på andra sidan gatan. På ett gammalt kuvert från Västra Götalandsregionen som ligger på matbordet har jag skrivit "Varför, varför, varför, varför, varför, varför". På tvn låter det som dom säger "Därför, därför, därför, därför" men de ropar ut nummer i Keno, kanske vinnarna på Travet eller Bingolotto. Alla dessa nummer runt omkring oss och slumpen som skrattar oss rakt i ansiktet och säger att "Nu du, nu är det din tur, nu ska du få vinna pengar, nu ska du förlora någon du älskar, nu ska du finna kärleken, nu ska du förlora kärleken."

När jag står i köket och torkar bort matrester från tallriken du ätit på blir jag bländad av något på andra sidan gatan. På ett gammalt kvitto som ligger på matbordet har jag skrivit "Du, du, du, du, du, du, du". På tvn låter det som dom säger "Jag, jag, jag, jag, jag". Men jag har inte ens på tvn. Jag står inte ens i köket. Jag ligger i sängen och jag ler för du ligger bredvid mig och sover och alla dessa nummer som finns omkring oss och slumpen som ler mot oss och säger att "Nu. Nu är det din tur. Nu är det din tur att le, Emilie".

Inga kommentarer :